10/20/2011: Przyp. 10

OGÓLNE SPOSTRZEŻENIA
- każdy werset to osobne przeciwstawienie - jedne są oczywiste, np. werset 5, inne mniej - np. w. 13
- cechy pozytywne: mądrość, pracowitość, sprawiedliwość/prawość, uczciwość, bogactwo (! - w. 15), sprawiedliwa mowa, bojaźń Pana, małomówność
- dowiadujemy się raczej, po czym poznać mądre postępowanie, czyli jak mądrość zastosować w praktyce - a nie jak ją zdobyć

2
- skarby zdobyte bezprawnie - np. rabunkiem, jak już wcześniej czytaliśmy w radach dla młodzieńca;
- "gromadźcie sobie skarby w niebie" - być może ten werset odnosi się również do dalekiej przyszłości?
- z drugiej strony - w. 15 pochwala bogactwo
- nieuczciwe zdobycie majątku daje radość tylko na krótką metę (kradzione nie tuczy :)
- być może chodzi o wewnętrzny pokój - taki człowiek zawsze się czegoś obawia; jeśli kłamie, to martwi się, żeby się kłamstwo nie wydało; choć zapewne są ludzie zdegenerowani, którym na tym nie zależy
- sprawiedliwość ratująca od śmierci - nie podlego sądowi, potępieniu
- Psalm 112 - rozwinięcie tego wersetu - sprawiedliwość takiego człowieka trwa na wieki - jakby poza fizyczną śmierć? Psalm również mówi, że taki człowiek się nie boi - może dzięki czystemu sumieniu?

3
- sprawiedliwy nie będzie cierpiał głodu - a jeśli będzie leniwy? - człowiek rzeczywiście prawy nie będzie chyba leniem :)
- werset nie oddaje wszystkich możliwości w życiu - np. ludzi więzionych/głodzonych za wiarę wieki temu
- następne wersety mówią o tym, że posiadanie żywności jest w znacznym stopniu zależne od nas

4-5
- w naszej rzeczywistości nie odczuwa się zmiany pór roku, nie mamy nawet poczucia konieczności robienia zapasów
- dzisiaj trzeba się raczej martwić o jesień życia - żeby naskładać funduszy na emeryturę
- można też rozważyć płaszczyznę duchową - czy jesteśmy pracowitymi chrześcijanami, nie letnimi, nie bezczynnymi, dbającymi o swoje żniwa duchowe? Nawet jeśli jesteśmy bardzo aktywni w zborze czy na zewnątrz, możemy przestać zastanawiać się nad sobą, zapomnieć o czynieniu postępów bardziej intelektualnych.

6-7
- niezbyt dokładne przeciwstawienie - sprawiedliwemu dobrze się wiedzie, a usta bezbożnego ukrywają nieprawość, kłamią (i to nie przynosi mu błogosławieństwa).
- dobrych ludzi długo i dobrze się wspomina, a złych przeciwnie - nawet jeśli się o nich pamięta, to ich imiona są 'zgniłe", niemiłe dla ludzkiej pamięci

8
- by przyjąć naukę, trzeba przestać mówić


Nie nowina, że głupi mądrego przegadał;
Kontent więc, iż uczony nic nie odpowiadał,
Tym bardziej jeszcze krzyczeć przeraźliwie począł;
Na koniec, zmordowany, gdy sobie odpoczął,
Rzekł mądry, żeby nie był w odpowiedzi dłużny:
"Wiesz, dlaczego dzwon głośny? Bo wewnątrz jest próżny".


9
- werset jest jasny i oczywisty :)

10
- zagadkowa sprawa - w nowym przekładzie jest zupełnie inna część, niż w innych wersjach - ale jeśli przyjąć te inne wersje, to w tym przysłowiu mamy dwie wady, a nie kontrast zachowania dobrego i złego
- mruganie okiem - pojawiło się już w 6:13, w kontekście knucia zła.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz