3/3/2011: Przypowieści 1:7-33

1:7 GŁUPIEC GARDZI MĄDROŚCIĄ
- mądrością, o której pisze Salomon - głupcy mają swoją "mądrość" - jak w wersecie z NT - że to, co głupiego u ludzi, wybrał Bóg
- głupiec nie docenia mądrości
- Salomon mówi, że jest jakaś obiektywna mądrość, którą stworzył Pan Bóg, i są ludzie, którzy tej mądrości nie doceniają - i to są właśnie głupcy; człowiek pokorny będzie sobie zdawał sprawę, że nie jest mądry - ale takeigo człowieka nie nazwalibyśmy głupcem

1:8-9 NALEŻY CENIĆ MĄDROŚĆ RODZICÓW
-przez długi czas pouczenie bardzo aktualne - dziś pokolenie nastolatków nie zgodziłoby się z tym; ale często w takim wieku nie docenia się rodziców
- następne pokolenie musi mieć większą wiedzę, niż rodzice - ale jednak zasady są te same; chodzi o wiedzę życiową, doświadczenie
- dzisiejszy świat jest jednak inny - nigdy tak nie było, aby nastolatki tworzyły własny świat, uznawany przez media czy biznes; stąd mogą one uważać, że skoro wiedzą więcej o komputerach, to i w innych są mądrzejsze, niż "dorośli"
- rodzic musi mieć kręgosłup, żeby jakoś dzieckiem kierować, nawet jeśli dziecko więcej wie
- zapewne za czasów Salomona również młodzi odrzucali naukę rodziców - stąd ten werset

"When I was a boy of fourteen, my father was so ignorant I could hardly stand to have the old man around. But when I got to be twenty-one, I was astonished at how much the old man had learned in seven years. " - Mark Twain
"The older I get, the smarter my father seems to get." - Tim Russert

1:11-19 WABIENIE PRZEZ GRZESZNIKÓW
- wersety o złodziejach, chuliganach - wszystkich, którzy chcą zdobyć majątek nieuczciwie, czyimś kosztem, zapewne przy użyciu przemocy
- można ten werset rozciągnąć na wiele mniej krwawych sytuacji w dzisiejszym świecie - otwieranie nieuczciwych biznesów; okradanie innych
- pokusa przynależenia do grupy - szczególnie dla młodzieży (w. 14) - zagrożenie w dzisiejszych czasach; stąd powstają gangi przyciągające ludzi różnymi zachętami - pozytywnymi oraz negatywnymi, np. przez wyśmiewanie
- przeciwdziałanie - zbudowanie silniejszego "magnesu", grupy uczciwej, ciekawej itd., która będzie konkurencją dla złych wpływów; jest to ważne i dla młodzieży, i dla nas
- rzecz się komplikuje, kiedy dochodzimy do przestępców w białych kołnierzykach: a) szeregowy pracownik nie ma zwykle wpływu na "przekręty" b) można w ogóle nie zdawać sobie sprawy, że firma postępuje nieuczciwie
- pytanie dla nas: czy jesteśmy w stanie ponieść koszty - tzn. zarobić mniej pieniędzy, a pracować w uczciwej firmie - która zarabia mniej pieniędzy, bo rozlicza się ze wszystkiego itd.?
- wciąganie w grupę może nie dotyczyć akurat awansu finansowego, tylko np. awansu w statusie społecznym

1:8-19: JAKA Z TEGO WYNIKA MĄDROŚĆ?
- na początku dana droga / sposób postępowania może wydawać się atrakcyjny, ale trzeba na początku umieć przewidzieć skutki - i w tych wersetach zapewne trzeba posłuchać rodziców, którzy w wielu przypadkach będą odwodzić od złych decyzji
- pogoń za nieuczciwym zyskiem nie prowadzi do niczego dobrego

1:8-19: CZY TE WERSETY MOGĄ MIEĆ ZNACZENIE SYMBOLICZNE?
- kilka myśli - że ojciec to Bóg, a matka to przymierze Abrahamowe
- matka to kościół-matka
- złoczyńcy - trusts and monopolies w czasach P. Russella

notka translatorska: "trust" to po polsku... trust. Definicja z wikipedii: "Trust – jest to forma monopolu, w którym przedsiębiorstwa tworzą oligopol, powstająca na drodze łączenia się samodzielnych dotąd przedsiębiorstw tej samej branży. Dotychczasowi ich właściciele stają się udziałowcami powstającego trustu, na którego czele stoi zarząd kierujący produkcją i zbytem, wyznaczający ceny, określający podział zysków."


1:20-33: CZY TO FRAGMENT SYMBOLICZNY, CZY DALSZY CIĄG RAD ŻYCIOWYCH?
- zabieg poetycki/literacki - mądrość to pojęcie abstrakcyjne, więc Salomon uciekł się do takiego środka, by przekazać naukę
- w dzisiejszych czasach media mogą nas wiele nauczyć - dowiadujemy się, że zło często jest karane, co było opisane we wcześniejszych wersetach
- jeszcze jeden aspekt - 8my rozdział mówi o Logosie i mądrość tam opisana to właśnie Logos, istota pełna mądrości i zamiaru Bożego. Czy księga przypowieści jest jednolita, czyli czy mądrość tutaj też należy potraktować jako Logosa? Raczej na to nie wygląda.
- ten fragment wygląda na rozwinięcie wersetu 7go
- 3 grupy osób nieakceptujących mądrość: prostaczkowie, szydercy, głupcy

NAUKI Z TYCH WERSETÓW
- mądrość jest ogólnodostępna, nie trzeba należeć do tajnego stowarzyszenia, żeby ją zdobyć
- trzeba ją zdobywać teraz, bo "później" będzie za późno
- prawdziwa mądrość nie jest łatwa; trudno ją przyswoić, można pójść na łatwiznę i wzgardzić mądrością
- należy zatem nauczyć się szukać mądrości
- bieżące wydarzenia mogą być znakami czasu - ale to bardziej jest wiedza, niż mądrość

MĄDROŚĆ SZYDZĄCA - fragment trochę trudny
- kpina mądrości po fakcie - kiedy głupiec zdaje sobie sprawę z popełnionych błędów i w swoim umyśle żałuje - metaforycznie mądrość z niego kpi, bo okazuje się, że miała rację.
- mądrość nie może tu być symbolem Logosa, bo Logos nie kpiłby z cudzego nieszczęścia (ani mądry człowiek nie kpiłby z innych)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz