Dzieje Apostolskie 1:12-25

 (12) Wtedy powrócili do Jerozolimy z Góry, zwanej Oliwną, która leży w pobliżu Jerozolimy w odległości drogi na jeden sabat.
 - powrót do Jerozolimy z miejsca, gdzie nastąpiło wniebowstąpienie
about two thousand cubits = 2000 x .44m = 880m
Amma (אמה) (łokieć stary)– starożytna hebrajska miara długości równa około 44 cm

 (13) A gdy tam przybyli, udali się na piętro, gdzie się zatrzymali Piotr i Jan, i Jakub, i Andrzej, Filip i Tomasz, Bartłomiej i Mateusz, Jakub Alfeuszowy i Szymon Zelota, i Juda Jakubowy.
- pokój na piętrze - prawdopodobnie nie to samo miejsce, gdzie odbyła się wiecerza; wiele domów miało takie pomieszczenia w górnej części, czasem dobudowane na płaskim dachu; służyły do madytacji, modlitwy, spożywania posiłków
- górny pokój pojawia się jeszce w Dziejach w kontekście śmierci Tabity (r. 9), kiedy jej ciało złożono właśnie w takim pomieszczeniu; oraz w historii Eutychusa, który wypadł z okna górnego pokoju, a apostoł Paweł przywrócił go do życia (20 r)
 (14) Ci wszyscy trwali jednomyślnie w modlitwie wraz z niewiastami i z Marią, matką Jezusa, i z braćmi jego.
- bracia jego - osoby z rodziny Pana Jezusa, choć może wcześniej te same osoby nie były Jego naśladowcami
 (15) A w owych dniach stanął Piotr wśród braci - a było tam zebrane grono około stu dwudziestu osób - i rzekł:
- nie wiadomo, gdzie się to działo - być może nawet na jakiejś otwartej przestrzeni; 120 osób wymagałoby naprawdę sporego pomieszczenia
 (16) Mężowie bracia! Musiało się wypełnić Pismo, w którym Duch Święty przepowiedział przez usta Dawida o Judaszu, który stał się przywódcą tych, co pojmali Jezusa;
 (17) bo został on zaliczony do naszego grona i miał udział w tej służbie.
 (18) On to za otrzymaną zapłatę za nieprawość nabył pole, a upadłszy, pękł na dwoje i wypłynęły wszystkie wnętrzności jego.
- z ewangelii wiemy, że Judasz się powiesił, ale ten werset to jedyne miejsce podające bliższe szczegóły (czy może spadł na ziemię po tym, jak się powiesił?)
 (19) I stało się to wiadome wszystkim mieszkańcom Jerozolimy, tak że nazwano owo pole w ich własnym języku Akeldama, to jest Pole Krwi.
- Ἀκελδαμά - Akeldama - słowo pochodzenia aramejskiego: akel - cząstka, działka, dama - krew, krwawy (ten sam rdzeń, co czerwony, Edom, Adam itp)
 (20) Napisano bowiem w księdze Psalmów: Niech siedziba jego stanie się pusta I niech nikt nie mieszka w niej. oraz: A urząd jego niech weźmie inny.
 (21) Trzeba więc, aby jeden z tych mężów, którzy chodzili z nami przez cały czas, kiedy Pan Jezus przebywał między nami,
 (22) począwszy od chrztu Jana, aż do dnia, w którym od nas został wzięty w górę, stał się wraz z nami świadkiem jego zmartwychwstania.
 (23) I wskazali dwóch: Józefa, zwanego Barsabą, którego też nazywano Justem, i Macieja.
- nominacje :) możliwe, że było więcej osób spełniających kwalifikacje
 (24) Potem modlili się tymi słowy: Ty, Panie, który znasz serca wszystkich, wskaż z tych dwóch jednego, którego obrałeś,
 (25) aby zajął miejsce w tej służbie i w posłannictwie, któremu sprzeniewierzył się Judasz, aby pójść na miejsce swoje.
 (26) I dali im losy; a los padł na Macieja, i został dołączony do grona jedenastu apostołów.
- ἀπόστολος - apostoł - posłaniec; słowo mające zapewne znaczenie powszechne, osoby posłanej w jakimś celu (choćby na zakupy), ale ma i znaczenie szczegółowe odnoszące się do dwunastu; werset mówi, że Pan Jezus wybrał właśnie ich i nazwał ich apostołami.
- apostołowie mieli jak najlepsze intencje, wspierali się proroctwami, modlili się - a jednak ich decyzja nie była najlepsza; z drugiej strony, nie zostali nigdy zganieni; 
- wygląda na to, że potrzebny był ktoś do noszenia sakiewki - apostołom brakowało skarbnika
- czy losowanie byłoby dobrą metodą w dzisiejszych czasach? Zborowe decyzje podejmuje się drogą głosowania... Czy np. kwestia wyboru zakup sali a wynajmowanie sali nadawalaby się do losowania?
- dwie odrębne sytuacje, gdzie można rozważać losowanie: decyzje osobiste (np. wybór uczelni) i decyzje grupowe (np. j.w. wybór sali przez zbór); nie mamy jednoznacznej odpowiedzi...
- może uczniowie nawiązywali do tradycji starotestamentalnych - jak w historii Jonatana. Czyli istniała taka procedura i była akceptowana przez Pana Boga (patrz również wybieranie kozła Azazela). Przyp Sal 16:33 - rostrzygnięcie losu w zanadrzu zależy od Pana Boga. 
- kolejne pytanie: czy Pan Bóg rzeczywiście kierował losowaniem w przypadku Macieja? Czy może Maciej został wybrany przez przypadek, a Pan Bóg w losowaniu nie uczestniczył?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz