7/28/2011: Przypowieści 8:12-18

W tym rozdziale mamy personifikację mądrości - najpierw jest wstęp, a potem słowa samej mądrości.

8:12: CO MĄDROŚĆ MÓWI TUTAJ O SOBIE?
- mamy znaczne rozbieżności w tłumaczeniach - zapewne w oryginale wyrażenie nie jest jednoznaczne:
umiem udzielić dobrej rady
umiejętność ostrożności wynajduję
posiadam wiedzę głęboką
prudence - roztropność, rozwaga, ostrożność

- roztropność to być może wprowadzanie mądrości w życie, praktyczne zastosowanie?
- zapewne wiąże się to z ostrożnym, przemyślanym działaniem - i ewentualnie doradzeniem, że tak należy postępować
- czasem nasza roztropność sprowadza się do tego, że znajdujemy człowieka z wiedzą i doświadczeniem w danej sprawie, bo sami tego nie posiadamy


8:13: CZYŻBY DEFINICJA ZŁA? JEŚLI TAK, TO DLACZEGO AKURAT TE CECHY?

- pycha+buta, złe postępki, przewrotne mowy - trzy aspekty, jak w grzeszeniu myślą, mową i uczynkiem


JAK W PRAKTYCE NIENAWIDZIĆ TYCH ZŁYCH RZECZY?
- najłatwiej jest znaleźć to postępowanie w innych - a powinniśmy dbać, żeby te cechy nie pojawiły się w nas samych
- trzeba pilnować, żeby nie szukać źdźbła w oku bliźniego, oraz oddzielić nienawidzenie grzechu od antypatii wobec grzesznika

8:14: KOLEJNE CECHY MĄDROŚCI
- różne wyrażenia określające aspekty mądrego postępowania, łącznie z umiejętnością udzielenia dobrej rady
- moc - jakby nie pasuje do kontekstu? w BT jest potęga; łączy się to z następnym wersetem o królach sprawujących władzę

KWESTIA KRÓLÓW
- byli raczej z urodzenia, nie osiągali stanowiska dzięki mądrości; z drugiej strony - w historii, którą znał Salomon, Saul był wylosowany, Dawid był wyznaczony przez Pana i doszedł do stanowiska dzięki umiejętnościom i mądrości tak, że lud sam go ustanowił królem; Salomon urodził się królem. Gdyby pisał te słowa z perspektywy czasów Sedekiasza, być może napisałby inaczej :) Za czasów Mojżesza była rada 70 mędrców, ludzi rozsądnych, więc może na tym modelu opiera się Salomon?
- a może tu jest mowa tylko o dostojnikach sprawiedliwych - którzy są sprawiedliwi dzięki posiadanej mądrości? Wygląda na to, że w manuskryptach w obu wersetach - 15 i 16 - jest nutka sprawiedliwego rządzenia.

8:17 - MĄDROŚĆ MIŁUJE...
- to samo wypowiedziane na dwa sposoby - jak się mądrości szuka, to się ją znajdzie, dostanie się nagrodę za swoje umiłowanie mądrości
- dalszy ciąg personifikacji
- pytanie dla nas - czy poszukujemy gorliwie mądrości?

8:18: NAGRODY MĄDROŚCI
- zapewne nie chodzi o powierzchowne bogactwo i sławę, bo automatycznie ubodzy i nieznani musieliby być głupi :)
- w ang przekładach jest riches and honor - czyli bardziej cześć, nie sława w dzisiejszym zrozumieniu tego słowa
- w czasach Salomona by zdobyć sławę, należało się czymś wykazać - mądrością, walecznością itp; dziś wystarczy pojawić się w telewizji
- podkreślone jest też to, że uzyskane nagrody są trwałe - czyżby chodziło o jakieś wartości ponadczasowe? Może to są słowa prorocze?
- jeśli ktoś jest mądry i inteligentny, zapewne w wielu przypadkach będzie miał też i dobra doczesne

PYTANIE DLA NAS: CO NAS OGRANICZA W ZDOBYWANIU MĄDROŚCI?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz