1/19/2012: Przypowieści 11:18-26

11:18: Bezbożny zdobywa złudne wynagrodzenie, lecz ten, kto sieje sprawiedliwość, ma pewną zapłatę.
- oba człony mówią o zapłacie
- zapłata bezbożnego jest złudna - wydaje mu się, że zdobywa coś wartościowego, ale jednak wartości tam nie ma - albo mu to przepadnie, albo samo w sobie nie ma wartości
- Oz 10:12, Gal 6:18 - wersety o sianiu
- przeciwstawienie zysku doczesnego i wiecznego - chrześcijańska interpretacja tego wersetu
- Mal 3:18 - różnica między sprawiedliwym i bezbożnym polega na służeniu Bogu bądź nie
- Psalm 1 - szczęśliwy mąż, który nie idzie za radą bezbożnych; bezbożni są jak plewa, którą wiatr roznosi; ich droga wiedzie donikąd.
- inne wersety o bogactwie bez wartości - Przyp 10:2 i 23:2-3
- nauka dla nas: co należałoby do koniecznej pracy duchowej, codziennej, żebyśmy sobie składali duchową emeryturę;

11:19: Kto trwa mocno w sprawiedliwości, żyć będzie; lecz kto ugania się za złem, umrze.
- uleganie złym wpływom i pokusom może całkiem literalnie prowadzić do skrócenia życia
- z perspektywy Zakonu - dążenie do sprawiedliwości dawało błogosławieństwo Boże; za niektóre przestępstwa groziła śmierć przez ukamienowanie
- sprawiedliwy człowiek stara się ukształtować otoczenie tak, aby również sprzyjało życiu
- sprawiedliwy upada, ale potem się podnosi - ku życiu

11:20: Ohydą dla Pana są ludzie przewrotnego serca, lecz podobają mu się ci, którzy postępują nienagannie.
- nienaganność nie jest możliwa w 100%
- ogólna zasada Pana Boga

11:21: To rzecz pewna, że zły nie ujdzie kary, lecz potomstwo sprawiedliwych zostanie wybawione.
- ciekawe przeciwstawienie - nie jeden na jeden, tylko jeden i grupa
- zdaje się, że Pan Bóg obiecał Abrahamowi, że będzie

11:22: Złoty kolczyk na ryju świni to to samo, co piękna niewiasta bez obyczajności.
- piękna kobieta jest jak piękny kolczyk, ale może być nieczysta jak brudna świnia
- czy chodzi tu o głupotę, czy o nieobyczajność? Pierwsze od razu widać, drugie można ukryć...
- trudno nam zdefiniować wadę, jaką ma kobieta - czy chodzi o obyczajność/moralność, czy o umiejętność życia w społeczeństwie, czy o inteligencję (różne aspekty - analityczna, społeczna itd.) - prawdopodobnie chodzi o kogoś, kto nie chce się zmienić, pracować nad sobą

11:23: Pragnieniem sprawiedliwości jest tylko dobro, nadzieja niesprawiedliwych prowadzi do gniewu.
- działanie niesprawiedliwych często wiąże się z krzywdą i gniewem innych ludzi
- jeden z komentarzy mówi, że chodzi o gniew Boży
- może chodzi o bezinteresowną zawiść, nienawiść?
- Lekcja dla nas - starajmy się nie wywoływać gniewu u innych, bo możemy w oczach Bożych zasłużyć na naganę

11:24-25: Jeden daje hojnie, lecz jeszcze więcej zyskuje; inny nadmiernie skąpi i zdaje się tylko uboższy. Kto jest dobroczynny, będzie wzbogacony, a kto innych pokrzepia, sam będzie pokrzepiony.
- czasem bywa tak literalnie - że jeśli zaplanujemy jakiś dobry uczynek, to całkiem przypadkowo zyskujemy
- przykładowa historia - Eliasz u wdowy w Sarepcie, której nie kończyła się oliwa i mąka
- wygląda na to, że mamy tu szarą strefę - trudno jest określić na przykład, co jest nadmiernym skąpieniem; czy chodzi o wielkie oszczędzanie, czy niechęć do dzielenia się z innymi; może chodzi o mądre zainteresowanie potrzebami innych
- ważne jest zachowanie równowagi w rozdawaniu i oszczędzaniu
- trudno jest generalizować, bo każda sytuacja jest inna
- chodzi zapewne również o uczynki nie związane z pieniędzmi
- nawiązanie do Zakonu - były prawa nakazujące zostawianie kłosów przez żeńców itp.
- ogólny sens dla nas - udzielajcie innym z tego, co macie, bo za to Pan Bóg nagradza; jest to jednocześnie test zaufania do Pana Boga, czy potrafimy wierzyć, że Pan zapewni wystarczającą ilość dóbr dla nas samych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz