3/29/2012: Przypowieści 12:22-28

12:22: Ohydą dla Pana są wargi kłamliwe, lecz ci, którzy mówią prawdę, podobają mu się. 
- kwestia wychodzenia z Egiptu - czy Mojżesz skłamał faraonowi, że Izraelici wrócą po złożeniu ofiar? Wygląda na to, że faraon wiedział, że nie wrócą. Podobnie można się zastanawiać nad pożyczeniem naczyń od sąsiadów.
- trudne sytuacje, kiedy nie wiadomo, czy powiedzieć całą prawdę - że ktoś jest chory itp.
- jeśli sumienie podpowiada nam, że wygodniej byłoby skłamać, to zapewne nie jest to dobra wskazówka

12:23: Człowiek roztropny ukrywa swoją wiedzę, lecz serce głupców rozgłasza głupstwo.
- hebrajskie słowo - niekoniecznie ukrywanie czy tajenie, tylko przykrywanie, jak Rebeka zakryła twarz zasłoną.
- czy mamy przykłady w Biblii, kiedy ktoś zataił swoją mądrość? Mojżesz - skromny pomimo wykształcenia i wyznaczenia przez Pana?

12:24: Ręka pracowitych będzie rządziła, lecz ręka gnuśnych musi odrabiać pańszczyznę.
- nasze zrozumienie pańszczyzny jest z powodów historycznych inne :)
- leń najwyraźniej sam wprowadza się w biedę - ale takie mogły być warunki w Starym Testamencie, w dzisiejszych czasach ludzie leniwi i oszukujący dostają czasem rozmaite zapomogi

12:25: Zmartwienie w sercu człowieka przygnębia go, lecz słowo dobre znowu go rozwesela.
- czy chodzi o chwilową sytuację, czy o głębsze zmartwienia?
- nasze własne nastawienie - czy drobne zmartwienia nas przygniatają, czy może nawet większe nie są w stanie nas pokonać?
- dobre słowo - musimy wykorzystywać okazje, kiedy można kogoś wspomóc dobrym słowem
- zmartwienie może pochodzić z różnych kierunków, a dobre słowo - od nas
- jeśli jesteśmy przygnębieni, to powinniśmy szukać kogoś, kto powie nam dobre słowo
- my sami nie powinniśmy być  źródłem zmartwień dla innych ludzi :)

12:26: Sprawiedliwy ma się lepiej, niż inny, lecz droga bezbożnych wiedzie ich na manowce.
- poczucie wewnętrznego szczęścia wynikające z postępowania zgodnie ze swoim sumieniem - w przeciwieństwie do tego, że ktoś ma szczęście, albo szczęścia polegającego na sprawach materialnych
- bezbożni - czyli idący drogą bez Boga, niesprawiedliwi
- są proroctwa mówiące jednak o tym, że będą czasy, kiedy bezbożni będą mieli się dobrze

12:27: Gnuśny nie upoluje swej zwierzyny, lecz pracowity wiele się wzbogaca.
- podobny werset do 24

12:28: Na ścieżce sprawiedliwości jest życie, lecz droga odstępstwa wiedzie do śmierci.
- różnice w tłumaczeniach - w pozostałych wersjach nie ma kontrastu, tylko podkreślenie, że na ścieżce sprawiedliwości nie ma śmierci.
- jak to się ma do ówczesnych żydowskich wierzeń o nieśmiertelności/tym, co dzieje się po śmierci?
Jewish Encyclopedia on immortality
- Czy Salomon wypowiada się tu proroczo? Czy zostało mu coś takiego objawione?
- może Salomon pisze abstrakcyjnie o ścieżce sprawiedliwości (wyznaczonej przez zakon), po której ludzie czasem idą, ale częściej niestety z niej schodzą? I dlatego uzyskanie życia w ten sposób jest jedynie teoretyczne.
-

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz