15:1
- odniesienia do innych miejsc w przypowieściach
- nie dać się sprowokować w sytuacji konfliktowej, nie nakręcać spirali gniewu
- nie chodzi o odpowiedź na pytanie, tylko może szerzej o reakcję
- w sytuacjach konfliktowych nie oskarżajmy interlokutora, nie obrażajmy go; nie jest to łatwe - konieczne są lata praktyki :)
15:2
- werset oczywisty - można sobie życzyć, żebyśmy należeli do tej pierwszej kategorii
15:3
Skąd wiemy, że Pan Bóg wszystkim się przygląda? Czy to rzeczywiście Boskie oczy osobiście, czy np. za pośrednictwem aniołów? Jak to sobie wyobrazić?
Obj 4:8 - postacie pełne oczu, śpiewały w dzień i w nocy
5 mojz 11:12 - oczy Pańskie nieustannie spoczywają na ziemi - w kontekście tego, że w nagrodę za przestrzeganie przykazań Pan będzie błogosławił
Hebr 4:13 - nie ma stworzenia, które by się mogło ukryć przed Panem - i wszyscy muszą zdać sprawę.
Inne kojarzące się wersety - o tym, że wszystkie włosy na naszych głowach są policzone, że Pan Bóg troszczy się o ptaki itd.
15:4 - łagodny język jako drzewo życia
- - może łagodny język oznacza automatycznie przyjazne nastawienie, życzliwość?
- łagodny język buduje
- lekcja - czy potrafimy okazywać językiem przychylność?
- druga strona - czy mamy w naszym otoczeniu jakieś drzewo życia, człowieka, z którego możemy czerpać energię?
- dwie kategorii ludzi pomagających językiem: dusza towarzystwa, dzięki której spotkanie nabiera kolorów, oraz osoba przychylna, która może sam na sam, w odosobnieniu, będzie drzewem życia
ROZWAŻANIE OFIAR
- dawniej złożenie ofiary miało na celu zmianę duchową - bo w sferze materialnej ani człowiek nie korzystał z oddania zwierzęcia, ani Pan Bóg. Ważne było to, że człowiek pokutował i chciał się zmienić, albo że radował się, był wdzięczny i dlatego przynosił ofiarę.
- w dzisiejszych czasach ofiary są raczej na korzyść innych ludzi - i też powinny zmieniać nasze serca, przy okazji pomagania innym ludziom. Inaczej rezygnacja z czegoś nie ma sensu.
Zakonczyliśmy na ósmym wersecie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz