15:9
Naśladowca sprawiedliwości - czemu nie naśladowca sprawiedliwego?
- sprawiedliwość jest abstrakcją, czyli może być doskonała/obiektywna; gdybyśmy mieli sobie znaleźć wzór do naśladowania w człowieku, to zawsze znaleźlibyśmy niedoskonały przykład, bo "nie ma sprawiedliwego ani jednego";
- jeśli o tym, co jest prawe, a co nie decydujemy według własnego sumienia, to trzeba pilnować, żeby było dobrze naregulowane

15:11
Szeol i Abaddon - śmierć i miejsce zniszczenia - skąd takie rozróżnienie?
- być może to jakiś idiom, zwrot poetycki?
- według wiki - abaddon to najgłębsze pokłady piekła

15:14 - szukanie wiedzy - jakiej wiedzy?
- dobrze jest być na bieżąco w swoim zawodzie
- może z wiedzą jest jak z jedzeniem - że trzeba korzystać z wielu źródeł, z wielu rodzajów wiedzy - ale z umiarem i rozsądnie :)
- fakty dziś uważane za naukowe za kilka lat mogą zostać podważone
- dobrze jest posiąść trochę wiedzy na temat okoliczności pisania Biblii, żeby wiedzieć, "co poeta miał na myśli"
- nie ma sensu bardzo głębokie studiowanie zagadnień, co do których z założenia nie można mieć pewności
- problem dzisiejszych czasów - nadmiar wiedzy; Leonardo mógł być ekspertem w wielu dziedzinach, dziś jest to niemożliwe

Potoczne zrozumienie mądrości: człowiek w danej sytuacji wie, jak zrobić, żeby było dobrze. Powinniśmy zatem może zacząć od ustalenia okoliczności, w których taka umiejętność będzie nam przydatna, i ustalić, jakie rodzaje wiedzy będą nam potrzebne.

Zaczynamy od piętnastego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz