Czy wersety z Przypowieści przypominają nam się w codziennym życiu?
- częste czytanie pomaga znaleźć lepsze rozwiązanie w codziennym życiu
- fragment o mądrości stworzonej przed założeniem świata może przyjść do głowy wśród pięknych widoków
10:23: Dla głupiego jest jakby igraszką popełnić haniebny czyn, lecz mądre postępowanie jest przyjemnością dla człowieka rozumnego.
- głupi człowiek raduje się np. z dokuczliwego żartu, a mądry cieszy się, jeśli komuś może pomóc
- jeśli głupi (nie mający mądrości Bożej)=zły, to jest wiele ludzi, którym sprawia przyjemność oszukanie kogoś, czy zaszkodzenie w inny sposób
10:24: Przed czym drży bezbożny, spada nań, lecz czego pragną sprawiedliwi, to im bywa dane.
- kontrast polega na tym, że obie grupy coś otrzymują - ale jedna to, czego się obawia, a druga to, czego pragnie
- NT obiecuje, że jeśli prosimy z wiarą, to będzie nam dane
- przykłady sprawiedliwego pragnienia: Anna modliła się o syna, Salomon prosił o mądrość
- wygląda na to, że chodzi o pragnienia niesamolubne, albo "wyższe"
10:25: Gdy burza szaleje, bezbożny ginie, lecz sprawiedliwy stoi na gruncie wiecznym.
- budowanie domów na piasku i skale
- na pewno nie chodzi o literalną burzę, bo taka nie wybiera :)
- trudne sytuacje życiowe wykazują, kto jest silny
- burze - cierpienia - mają pomagać w rozwoju charakteru; sprawiedliwy wyjdzie z takiej próby obronną ręką
-jeśli burza nie jest literalna, to i "grunt wieczny" nie odnosi się do ziemi jako takiej; są to być może sprawiedliwe zasady, ufność pokładana w Bogu, mądrość?
10:26: Czym ocet jest dla zębów, a dym dla oczu, tym jest leniwy dla tych, którzy go posyłają.
- ocet i dym powodują nieprzyjemne odczucia; podobnie i leniwy wywołuje rozgoryczenie, rozczarowanie itp.
10:27: Bojaźń Pana przedłuża życie, lecz lata bezbożnego skracają się.
- stwierdzenie użyte po raz kolejny - widać było ważne w starotestamentalnych czasach; dziś niekoniecznie sprawdza się to literalnie w praktyce.
10:28: Oczekiwanie sprawiedliwych przynosi radość, lecz nadzieja bezbożnych wniwecz się obraca.
- poszerzenie wersetu 24 - również jest mowa o dwóch grupach mających nadzieję; jedna się spełnia, druga nie.
- być może znów sytuacja bardziej starotestamentalna - chrześcijanin niekoniecznie będzie na bieżąco nagradzany, a nadzieje bezbożnych bywają spełniane
10:29: Pan jest twierdzą dla tego, kto postępuje nienagannie, lecz zgubą dla tych, którzy czynią nieprawość.
- stwierdzenie prawdziwe i w ST, teraz i w przyszłości
- znaczące różnice w tłumaczeniach:
BG: Droga Pańska jest mocą szczeremu, ale strachem tym, którzy broją złości.
BT: Pan oparciem ludzi prawych, dla czyniących nieprawość jest zgubą.
10:30: Sprawiedliwy nigdy się nie zachwieje, lecz bezbożni nie będą mieszkali na ziemi.
- werset podobny do 29
- pytanie, kiedy sprawiedliwy się nie zachwieje - czy obecnie, czy w przyszłości? Bez względu na interpretację sens jest chyba podobny
- przypowieść o kąkolu - zło wyrwane, a sprawiedliwi lśnić będą na wieki.
10:31: Usta sprawiedliwego tryskają mądrością, lecz język przewrotny będzie wyrwany.
- raczej odnosi się do przyszłości, do metaforycznego losu bezbożnych - nie do literalnego usunięcia języka, tylko do uciszenia w jakiś sposób
- w.11 również używa obrazu mowy jako źródła, krynicy
10:32: Wargi sprawiedliwego wypowiadają to, co jest miłe, lecz usta bezbożnych tylko to, co jest przewrotne.
- rozwinięcie wersetu 31.
PODSUMOWANIE RODZIAŁU 10:
Jak postępuje dziś sprawiedliwy człowiek? Co powinniśmy robić, abyśmy byli sprawiedliwi - a nie bezbożni?
Sprawiedliwy/prawy człowiek:
- jest pracowity
- nie zdobywa bogactw niesprawiedliwie
- przyjmuje przykazania
- nie powoduje cierpienia - ale potrafi sprawiedliwie skarcić
- przykrywa miłością występki
- mądrze się wypowiada
- gromadzi wiedzę
- nie gada zbyt wiele
- dba o karność / dyscyplinę
- nie rozsiewa oszczerstw
- pokrzepia językiem
- nie popełnia haniebnych czynów
- wypowiada to, co jest miłe
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz